dag 5

2 september 2008 - Ho Chi Minh City, Vietnam

DAG 5

Vanmorgen stonden we om 6 uur op om naar de Cu Chi tunnels te gaan. Wel vroeg maar zeker de moeite waard. Daarna zijn we naar een speciale tempel met een speciaal geloof gegaan. Daarna gingen we terug naar het hotel, maar kregen pech onderweg. Na de reparatie gingen we naar LACQEU, een speciaal bewerking van hout, zeer mooi.

Het district Cu Chi was tijdens de Vietnam oorlog een bolwerk van verzet van de Viet Cong strijders, die jarenlang aan het ingenieuze tunnelstelsel hebben gewerkt. We kregen ter plaatse uitleg aan de hand van een kaart van het district, waar u de doorsnede van een stukje tunnelstelsel kunt zien. Na de documentaire film gingen we het terrein betreden waar wij uitleg kregen over o.a. boobytraps, gebruikte kamers en de Hoang Cam keuken. Daarna zijn enkele van ons in de tunnel gegaan,met de lokale gids. Hierna gingen we de reis voortzetten naar Tay Ninh, alwaar zich de Cao Dai hoofdtempel bevindt. De Cao Dai tempels zijn erg kleurrijk en rijkelijk versierd. Caodisme is een vrij nieuw Vietnamees geloof wat ontstaan is in 1926. Het is een mengeling van Oosterse en Westerse religies. In het Caodisme zijn de 3 Chinese religies Boeddhisme, Taoïsme en Confucianisme vermengd met Christelijke, Hindoeïstische en Animistische elementen. We hebben de dienst van 12 uur mee gemaakt. Na de lunch die u onderweg gebruikt, rijdt u terug naar het hotel.

De Cu Chi tunnels:

De ondergrondse tunnels van Cu Chi maken veel indruk op de mensen. Deze tunnels liggen 35 km ten noordwesten van Ho Chi minh stad en tijdens de Vietnam oorlog vormde dit 265 km lange gangenstelsel een grote Vietcong basis. Er lagen hier commandoposten, veldhospitalen, wapenfabrieken, keukens, leslokalen en woonkwartieren van de Vietcong. Naast een schilplek werden de tunnels ook gebruikt om de Amerikanen onverwachts aan te kunnen vallen. Er zijn destijds ook veel nepingangen en valkuilen gebouwd om de vijand te misleiden.
De ondergrondse tunnels van Cu Chi zullen waarschijnlijk diepe indruk op u maken. Deze tunnels liggen 35 kilometer ten noordwesten van Ho Chi minh stad en tijdens de Vietnam oorlog vormde dit 265 kilometer lange gangenstelsel een grote Vietcong basis. Er lagen hier commandoposten, veldhospitalen, wapenfabrieken, keukens, leslokalen en woonkwartieren van de Vietcong.

Naast een schuilplek werden de tunnels ook gebruikt om de Amerikanen onverwachts aan te kunnen vallen. Er zijn destijds ook veel nepingangen en valkuilen gebouwd om de vijand te misleiden. De originele tunnels zijn erg smal, maar een aantal tunnels is groter gemaakt, zodat ook westerse mensen een beeld kunnen krijgen van de omstandigheden waaronder vele Vietnamezen tijdens de oorlog geleefd hebben.

De provincie Tay Ninh ligt dichtbij de grens van Cambodja, 100 km ten noordwesten van Ho Chi Minh. Hier vind je de enorm kleurrijke 'Cao Dai'-tempel. Het geloof van de Cao Dai ontstond in 1926, toen Ngo Minh Chieu in ‘contact’ kwam met Cao Dai, het hoogste Opperwezen. Deze spoorde hem aan om het beste uit alle wereldreligies met elkaar te combineren en er zo een nieuwe, ideale godsdienst van te laten ontstaan. Zo ontstond er een mengeling van ondermeer Boeddhisme Boeddhisme, Confucianisme, de Islam, het Christendom, het Hindoeïsme en het Vietnamees Spiritualisme.

De Cao Dai kennen een aan de katholieke kerk ontleende hiërarchie met een paus, kardinalen, aartsbisschoppen, bisschoppen en priesters. De lagere ambten staan open voor mannen en vrouwen. Alle geestelijken leven celibatair en zijn vegetariër.

1. Riet Ligtenberg:
    4 september 2008
    Hallo Ellie en Mart.
    Heb genoten van jullie reisverslag en de mooie foto's.

groetjes Riet