dag 4

1 september 2008 - Ho Chi Minh City, Vietnam

DAG 4

Na het ontbijt gaan we  een stadstoer maken met bezoek aan het park voor het “Hotel de Ville”, het standbeeld van Ome Ho, het postkantoor en de Notre Dame kerk. Ook een bezoek aan de Chinese wijk Cholon met bezichtiging van de Thien Hau Pagode en de Binh Tay groothandelsmarkt mag niet ontbreken. Na de lunch hebben we afgesproken tegen betaling om een tocht te gaan maken in de haven. We hebben veel gelachen en de groep word steeds leuker. Laat het zo dan maar blijven, vanavonf gaan we eten, en dat blijft een verassing.

Ho Chi Minh, Vietnamees '"Hồ Chí Minh'", Chinees 胡志明 (19 mei 1890 - 2 september 1969) was een Vietnamees revolutionair en politicus. Ho Chi Minh werd geboren als Nguyn Sinh Cung. Toen hij tien jaar was werd zijn naam veranderd in Nguyn Tt Thành. Gedurende zijn leven heeft hij gebruikgemaakt van vele namen en door de Vietnamezen wordt hij ook wel "Bác Hồ" (Ome Ho) genoemd. Hij was oprichter van de Viet Minh, minister-president van Noord-Vietnam in 1954 en president van Noord-Vietnam van 1954 tot 1969.Omdat Ho Chi Minh geen dagboekaantekeningen bijhield is het soms moeilijk om de waarheid van de legende te onderscheiden

Thien Hau Pagode:

De Thien Hau Tempel is een prachtig gedecoreerde Chinese tempel in Cholon, die veelal tijdens een stadtour wordt bezocht. De tempel werd in het begin van de 19e eeuw gebouwd door de Cantonees-Chinese gemeenschap en heet ook wel Ba Mieu, Pho Mieu en Chua Mieu. De tempel is gewijd aan Thien Hau (ook bekend als Tuc Goi La Be), de Godin van de Zee, de Hemelse Vrouwe, die de zeevaarders moet beschermen. Volgens de overlevering reist ze op een mat over de zee en de wolken en kan ze zeelieden in nood redden.
Bij de ingang tot de tempel staan twee wachters. De tempel wordt ook beschermd door twee schildpadden die op het terrein leven.

Op de daken zijn vele beeldjes die figuren uit Chinese volksverhalen voorstellen. Bij de enorme komforen op de binnenplaats staan twee kleine houten constructies; daarin wordt ieder jaar op de 23e dag van 3e maanmaand een klein beeld van Thien Hau in processie rondgedragen.

Binnen staan op het podium drie beelden van Thien Hau achter elkaar. Elk beeld wordt geflankeerd door bedienden of wachters. Links van het podium staat het bed van Thien Hau. Rechts van het podium is een schaalmodel van een boot. Weer rechts daarvan   moeders en zuigelingen.

De Ben Thanh Markt, oftewel de Cho Ben Thanh, is enkele honderden meters ten zuidwesten van het Rex Hotel, rond de kruising van de Le Loi Boulevard en de Ham Nghi Boulevard. De markt werd in 1914 gebouwd als de Halles Centrales en beslaat een enorme oppervlakte. De ingang met zijn klokketoren is een van de symbolen van Saigon. Op de markt en in de straten eromheen wordt vrijwel alles verhandeld, voedingsmiddelen, kleding, huishoudelijke artikelen etc. Er zijn ook vele goedkope voedselstalletjes te vinden. Tegenover de klokketoren, midden op de rotonde, is het Tran Nguyen Han Standbeeld; hij was de eerste in Vietnam die postduiven gebruikte. Aan de basis is op een pilaar de buste van Quach Thi Trang, een Boeddhiste die in 1963 tijdens demonstraties tegen de regering werd gedood.

1. Tiny en Heinz:
    1 september 2008
    Hoi erg leuke foto,s komt ons bekent voor ik heb ook wwer zin in deze reis Gr heinz
  2. wim en martine:
    1 september 2008
    hallo ellie en martien hier martine wat leuk dat je berichten door geeft .
    het is vandaag maandag en op woensdag is het onze beurt om weg te gaan .
    jullie maken de zelfde tocht als dat wij hebben gedaan ,
    wil je de groetjes aan rene doen de gids en ook de groetjes voor zij vrouw en kinderen
    dikke kus van ons doeiiiiiiiiiiiiiiii