dag 6

4 september 2008 - Da Lat, Vietnam

DAG 6

Vandaag gaan we verder met de reis via een aantal bergpassen de Centrale Hooglanden in. Het reisdoel is het ca. 310 km verder gelegen plaatsje Dalat, dat op een hoogte ligt van ca. 1500 meter. De Centrale Hooglanden van Vietnam zijn gevormd door vulkaanuitbarstingen miljoenen jaren geleden. Onderweg maken we een aantal stops maken o.a. voor het drijvende dorp La Nga, waar de vissers leven in drijvende huizen en hun roeiboten voortbewegen met de voeten. De lunch hebben we genuttigd in de plaats Bao Loc, de theestreek van het zuiden. Ook maken we nog nog een stop bij Chicken Village, een dorp waar mensen van de K’ho groepering leven en waar een groot standbeeld van de haan met 9 sporen staat. Daarnaast kunt u hier verschillende weeftechnieken zien die de K’ho groepering nog steeds beoefent.

Een opmerkelijk verschijnsel in de rivieren en kanalen van de Delta zijn de varende huizen, gebouwd op vlotten van gekoppelde olievaten. Als kinderen van de bewoners aan het stichten van een eigen gezin toe zijn wordt het vlot uitgebreid om ruimte voor een nieuwe wooneenheid te maken. De aldus ontstane varende gemeenschappen beschikken soms zelfs over eigen marktfaciliteiten. Als u er met vriendelijk optreden en geduldige overredingskracht in slaagt toestemming te krijgen een varende woning te bezichtigen zullen wooncomfort en praktische indeling u het eerst opvallen. Er zijn wooneenheden bij die ruimte aan acht personen bieden

Dalat: (provincie Lam Dong, 344 km ten noordoosten van Ho Chi Minh Stad)
De naam is afgeleid van Da (rivier of bron) en Lat (de naam van de etnische groep die dominant aanwezig was ten tijde van het ontstaan van de stad). De oorspronkelijke bewoners van het gebied zijn montagnards, bergstammen die hier nog altijd rondtrekken en moeilijk te benaderen zijn.

Dalat is de 150.000 inwoners tellende, in de bergen gelegen hoofdstad van de provincie Lam Dong, gelegen op zeven uur rijden van Ho Chi Minh Stad. De gemiddelde temperatuur bedraagt er 20°C. De elders in Vietnam gebruikelijke droge en natte seizoenen lijken niet van toepassing op Dalat=s ideale klimaat, dat nauwelijks neerslag kent. De basis van de huidige, moderne stad werd in 1920 gelegd door dr. Alexandre Yersin, een Franse arts die er een kuuroord naar Zwitsers model wilde vestigen, maar aanvankelijk veel tegenstand ondervond van de autoriteiten die niet inzagen dat de natuurlijke omgeving zich daartoe bij uitstek leende. Al spoedig na het stichten van de stad werden natuurlijke bodemschatten als bauxiet ontdekt en bleek de vruchtbare grond geschikt voor de teelt van gewassen als rubber, thee, koffie, tabak en later ook Europese groenten. Dalat werd een trekpleister voor welvarende Vietnamezen, Franse kolonialisten en echtparen op huwelijksreis, waaraan de stad haar bijnaam Stad van de Liefde dankt. Tijdens de Vietnamees-Amerikaanse Oorlog was Dalat voor de Amerikanen een belangrijke bevoorradingsplaats.
Kerken, tempels en musea:
Dalat telt een relatief groot aantal geloofsgemeenschappen en daardoor ook tamelijk veel grote en kleinere kerken. De r.-k. Kathedraal (Nha Tho Con Cai) werd in 1931 gebouwd in een typisch Franse stijl door de architect Louis Balmet uit Grenoble. Naast de r.-k. Long Bien Kerk staat de Convent des Oiseaux, waar de nonnen nog de traditionele zwarte kledij dragen. De r.-k. Sinh-kerk werd in 1955 gebouwd op het hoogste deel van de Huyen Tran Cong Chua straat door uit het noorden gevluchte katholieken. Van de plaats waar de kerk staat heeft men een prachtig uitzicht over de stad. De evangelische Kerk, 72 Nguyen Van Troi straat dateert uit 1940. Het protestantisme is een in Vietnam onderdrukte geloofsvorm. De protestanten hadden eerst te lijden onder vervolging van de rooms-katholieken en later onder de communisten die hen als verraders beschouwden. De Domaine de Marie Convent, 6 Ngo Quyen straat, is roze geschilderd en in de jaren 1940/42 gebouwd op een heuveltop. Van de Lam Ty Ni Pagode, 2 Thien My straat is het prachtige interieur geheel met de hand vervaardigd door de monnik Vien Thuc, doch helaas slecht onderhouden wegens geldgebrek. De Linh Son Pagode ligt ongeveer 1 km buiten de stad en werd gebouwd in 1938. In de Khayo Tempel, 71 km buiten Dalat over Highway 20 bevinden zich een aantal persoonlijke eigendommen van diverse vroegere Cham-koningen.

In het Museum voor de Etnische minderheden krijgt men een goed beeld van de in Dalat's omgeving levende minderheden via tal van vaak nog steeds gebruikte gebruiksvoorwerpen, kleding, juwelen en versieringen.

K´ho groepering

En Chicken Village: een dorp van een of andere bergstam, die nu in de bewoonde wereld wonen, waar de vrouwen!!!! de baas zijn. Als zij een man gekozen hebben en met hem willen trouwen, moeten ze 5 waterbuffels en 20 zelf geweven sarongs als bruidegoms schat aan zijn familie geven. Daar hebben we de schoolschriftjes, pennen en snoepjes afgegeven bij een school. Uit alle hoeken en gaten kwamen ineens kinderen. We hebben daar ook allerlei sjaals gekocht en geld gegeven. Dit bezoek heeft bij ons een diepe indruk achtergelaten. Bij de theeplantage hebben we verschillende soorten thee geproefd en daarbij als een stelletje meiden gezellig zitten kletsen. Ja ja, zelfs de mannen kunnen kletsen over ditjes en datjes onder het genot van een lekker kopje Thee.

Elke stad of dorp van enige betekenis heeft zijn herinnering aan de laatste oorlog. Daarmee dankt het bewind in Hanoi de strijders voor hun steun in de strijd. In Chicken Village koos men voor een enorme kip met 7 en 9 sporen. Die beeltenis is gebaseerd op een verhaal: Om te voorkomen dat een meisje met zijn zoon zou trouwen bedacht zijn vader een onmogelijk huwelijksgeschenk. Een kip met 7 en 9 sporen. Het wanhopig verliefde meisje begon aan een onmogelijke zoektocht. Het lot wil dat ze die kip natuurlijk nooit vond en in eenzaamheid stierf. Om 18.00 uur rijden we Dalat binnen.