Dag 9

7 oktober 2014 - Durrës, Albanië

Dinsdag: Ohrid - durres dag 9

Na het ontbijt gaan de koffers weer in de touringcar en rijden we naar Albanië. Eerst bezoeken wij de hoofdstad Tirana, het centraal gelegen Skanderbergplein is het politieke en culturele centrum van de stad. De belangrijkste bezienswaardigheden van de stad zijn het beroemde cultuurpaleis, het staatsmuseum en de Orthodoxe kathedraal. Aan het einde van de middag vervolgen we onze route en rijden naar het mooie havenstadje Durres waar we dineren en overnachten.

Sinds 1920 is Tirana de hoofdstad van Albanië. In die tijd was Tirana nog maar een kleine stad. In de loop van de 20e eeuw is de stad echter uitgegroeid tot een van de belangrijkste steden van het land. Er wonen ongeveer 422.000 mensen in Tirana. De stad ligt aan de Tiranë en de Lanë op zo'n 40 kilometer afstand van de stad Durrës.

Vervoer
Tirana heeft een vliegveld, wat tevens ook het enige internationale vliegveld van Albanië is. Het vliegveld ligt net ten noordwesten van Tirana in het dorp Rinas. De afstand tussen het centrum en het vliegveld is hierdoor ongeveer 20 kilometer. Vanaf het vliegveld kan je verder reizen met de bus, taxi of auto. De bus brengt je rechtstreeks naar het Skanderbegplein.

Geschiedenis
Sinds de streektijd wordt het gebied rondom Tirana al bewoond, wat wetenschappers hebben kunnen afleiden uit de vondsten die gedaan zijn uit die periode. Ook zijn er resten van een Romeinse villa gevonden die uit de 2e of 3e eeuw stamt. In de 6e eeuw liet keizer Justinianus een extra versterking aanleggen in de stad, delen van de muur zijn nu nog te zien in het centrum. In de 17e eeuw werd Tirana pas echt een stad. In 1614 stichtte edelman Sulejman Pasja de stad. Tot het begin van de 20e eeuw bleef Tirana een kleine stad, totdat het in 1920 de hoofdstad van het land werd. Het parlementsgebouw en het paleis van koning Zog I werden in die tijd ook gebouwd.

Bezienswaardigheden
Archeologisch Museum in Tirana
Vooral in de hoofdstad Tirana vind je veel musea. Het Archeologisch Museum kent veel oude voorwerpen uit o.a. de Steentijd, Bronstijd en het Griekse tijdperk. Het museum is erg interessant en heeft veel verschillende afdelingen. Door middel van voorwerpen en beeldmateriaal probeert men de geschiedenis van Albanië duidelijk te maken. Dit museum is echt een aanrader en je kunt jezelf er de hele dag vermaken.