Dag 9

9 oktober 2014 - Durrës, Albanië

Woensdag: Durres - Shkoder - Montenegro - Dubrovnik dag 10

Eerst maken we een mooie wandeling door het stadje Durres, we zien o.a. het Amfitheater en het fort van Durres. Aansluitend rijden we naar Shkoder waar u de lunch kunt gebruiken. Via een prachtige route door Montenegro komen we aan het einde van de middag aan bij ons hotel in de omgeving van Dubrovnik.

Durrës is na de hoofdstad Tirana de grootste stad van Albanië met zo'n 100.000 inwoners. Daarnaast is Durrës ook de hoofdstad van het gelijknamige prefectuur en het district Durrës. De stad is gelegen in het westen van het land, aan de Adriatische kust. Durrës is een populaire havenstad bij toeristen met diverse bars, (vis)restaurants en mooie zandstranden.

Vervoer
Omdat er geen vliegveld in Durrës is, vertrekken er veerboten vanuit de Italiaanse plaatsen Bari en Trieste. Ook is het mogelijk om te vliegen naar Nënë Tereza Airport in Tirana. Vanaf daar pak je de trein naar Durrës. Met de auto vanuit Nederland is Durrës ook te bereiken. Het is ongeveer 2.100 kilometer rijden vanaf Utrecht. De meeste snelwegen in Albanië zijn de afgelopen jaren verbeterd. Eenmaal in Durrës is het prima reizen met de bus. Er zijn onder andere busverbindingen naar buursteden en Tirana.

Geschiedenis
De geschiedenis van Durrës is lang. In de 8e eeuw stond de stad onder het bewind van de Byzantijnen. Later werd dit overgenomen door de Venetianen. Omstreeks 500 kwam het onder het bewind te staan van de Ottomanen, die de stad 400 jaar wisten te beheersen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog kwamen de Italianen aan de macht, niet veel later kwamen de Oostenrijkers de stad binnen en viel de stad voor even in hun handen. De Italianen namen dit al snel weer over. Durrës werd weer van Albanië in 1918 en zelfs tijdelijk de hoofdstad van het land.

Bezienswaardigheden
Durrës
Durrës is de tweede stad van Albanië en echt een prachtige oude havenstad. Tevens is het de hoofdstad van het prefectuur Durrës en het gelijknamige district. In Durrës zijn veel bezienswaardigheden uit het verleden te zien. Ook is de stad het Albanese spoorwegknooppunt. Een belangrijke bezienswaardigheid in Durrës is het Romeinse amfitheater uit de Balkan. Het dateert uit de tijd dat keizer Hadrianus regeerde en bood plaats aan zo'n 15.000 toeschouwers.