Dag 7 en 8

7 oktober 2014 - Ohrid, Macedonië

Zondag: Vrije dag of bezoek Ohrid dag 7

Vandaag staat de oude stad Ohrid op het programma. U ziet de Bovenpoort en de kerk van St. Maria Perivleptos uit de 13e eeuw. Wij bezoeken wij het fort van Tsaar Samuel vanwaar u een prachtig uitzicht heeft over het meer van Ohrid. Verder heeft u de mogelijkheid deze dag naar eigen idee te gaan invullen, diner en overnachting zijn in Ohrid.

Ohrid is rijk aan monumenten, waaronder het antiek theater van Ohrid, en is om die reden opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO onder de inschrijving Natuurlijk en cultureel erfgoed van de regio Ohrid. Kenmerkend is het Fort van Samuel dat op de heuvel boven de stad ligt. Het toerisme vormt een belangrijke bron van inkomsten. De stad lag in de oudheid aan de Via Egnatia, die dwars over het Balkanschiereiland naar Byzantium liep. Van de vele Byzantijnse monumenten is de kathedraal Sint-Sophiakerk de belangrijkste. Een heel eind buiten het centrum, nabij de Albanese grens, ligt het Sveti Naum-klooster.

De stad ligt aan de rand van het Nationale Park Galičica; veertien dorpen in de gemeente liggen binnen dit natuurgebied.

Den DoolaardBewerken

Ohrid vormde een belangrijke inspiratiebron voor de Nederlandse schrijver A. den Doolaard. In de stad is een door de Macedonische architect Vladimir Toič ontworpen monument voor hem opgericht[1]. Op 19 juni 2011 werd in het cultureel centrum Cultura 365 in Ohrid een herdenkingstentoonstelling over A. den Doolaard geopend, met boeken en documenten rond het leven en werk van de schrijver

Het Fort van Samuel is een fort in het oude centrum van Ohrid, dat de hoofdstad was van het Eerste Bulgaarse Rijk gedurende de regeerperiode van Samuel van Bulgarije in de Middeleeuwen. Nu is het een historisch monument waar veel toeristen op af komen. De oude stadsmuur bestaat nog uit 18 torens en 4 poorten, in totaal is de muur 3 km lang en 16 meter hoog. In 2003 is het fort nog gerenoveerd.

Maandag: Ohrid dag 8

We gaan naar de haven van Ohrid waar we inschepen voor een boottocht naar het kloostercomplex van St. Naum. Onderweg brengen we eerst een bezoek aan het museum Zaliv na Koski (de baai van de botten). Vervolgens gaan we door naar het klooster van St. Naum waar u voldoende tijd heeft om alles te gaan bekijken. Aansluitend heeft u nog vrije tijd voor bijvoorbeeld een wandeling langs het meer van Ohrid (entreegelden voor deze dag zijn niet inclusief).

Het klooster werd in 905 opgericht door St.-Naum van Ohrid zelf en was destijds gelegen in het Bulgaarse Rijk. St.-Naum is begraven in de kerk en volgens de lokale bevolking kun je de hartslag van de heilige nog horen als je een oor op zijn graf legt.

Sinds de 16e eeuw deed een Griekse school dienst in het klooster. Vanaf 1912 behoorde het gebied waar het klooster gelegen is tot Albanië. Koning Zog I van Albanië gaf het grondgebied op 28 juni 1925 aan Joegoslavië, als blijk van goede wil.