Dag 5 en 6

5 oktober 2014 - Belgrade, Servië

Zaterdag: Skopje - Ohrid dag 6

Eerst maken we een uitgebreide rondrit door de stad. U heeft de mogelijkheid om het museum van moeder Theresia, de Turkse bazaar en het St. Pantelemon klooster te bezoeken, hier heeft u een prachtig uitzicht over de stad (entreegelden niet inbegrepen). Na de lunch verlaten we Skopje en rijden naar Ohrid, waar we aan het einde van de middag bij ons hotel aankomen.

Het was een mooie stadswandeling en hebben genoten van de prachtige beelden in de stad.

Schatten rond het Meer van Ohrid
Een van de oudste en diepste meren van Europa is het Meer van Ohrid, gelegen in het zuidwesten van Macedonië. In het zeer schone water leven diersoorten die nergens anders voorkomen. De inwoners van de dorpjes aan het meer leven voornamelijk van visvangst. Een bezoek aan een van de restaurantjes hier is zeker de moeite waard: u kunt genieten van heerlijke lokale visspecialiteiten zoals de Ohrider forel! Aan het meer ligt ook de prachtige gelijknamige stad. Hier vindt u indrukwekkende historische monumenten en mooie Byzantijnse kerken met schitterende fresco’s. Niet voor niets is Ohrid in 1980 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO opgenomen. Een andere parel aan het meer is het mooie St.Naumklooster. Dit klooster werd in 905 gesticht door de heilige Naum en is voorzien van prachtige fresco’s, waarvan de meeste uit de 16e- en 17e-eeuw dateren.

Het St.Panteleimonklooster
Een van de hoogtepunten van Byzantijnse architectuur is het St.Panteleimonklooster, gelegen in Nerezi halverwege de Vodnoberg. De fresco’s in dit 12e-eeuwse klooster behoren tot de beroemdste en meest prachtige frescoschilderingen uit de Byzantijnse tijd. Zelfs geleerden reizen naar Nerezi om deze aan een studie te onderwerpen. Hier bevindt zich onder meer de beroemde Klaagzang van de Heilige Maagd Maria, een meesterwerk en een goed voorbeeld van de Byzantijnse kunst, net als de houtsnijkunst op de deuren. In de kloostertuin treft u een fontein aan: drinkt u hier vooral van, want het verhaal gaat dat dit bronwater goed voor de ogen is en het zicht verbetert! Mocht er gelegenheid zijn, verwen dan ook uw smaakpapillen in het restaurant bij het klooster, waar ze heerlijke typisch Macedonische gerechten serveren.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl