dag 22

20 september 2008

DAG 22

Aankomst trein in het afgelegen bergplaatsje Bac Ha waar we in een eenvoudig hotel gaan overnachten. Dit gebied is pas sinds 1996 vrijgegeven voor groepstoerisme.

Deze route wordt  met kleinere bussen gebruikt en iedereen had zijn bagage al ingepakt in Halong bay. De koffers zijn achter gebleven in de grote bus. De lunch gaan we gebruiken in een lokaal restaurantje in het plaatsje Pho Rang waarna we de weg vervolgen naar Bac Ha via een 21 kilometer mooie bergpas. Bac Ha ligt op een hoogte van ca. 750 meter.

Deze nieuwe reis gaat naar het prachtige en nog weinig bezochte grensgebied van Vietnam en China. Het ontbijt wordt genuttigd langs de rivier en we zien aan de overkant de chinese grens.

In dit bijzondere gebied wonen vele kleurrijke bevolkingsgroepen en cultureel gezien is het dan ook een van de meest diverse gebieden van Zuid-Oost-Azië. Ook de natuur is spectaculair: subtropische vegetatie wordt afgewisseld met uitgestrekte en zeer hooggelegen rijstterrassen. De meest indrukwekkende rijstterrassen vindt u bij Yuanyang. Tijdens deze tocht zullen we ook kennismaken met een aantal bevolkingsgroepen zoals de Hani, Yi en Yao. Ook rondom Jinping lopen we weer door een schitterend berglandschap met subtropische vegetatie en ontmoeten we prachtig geklede mensen op een de levendige markt. In Noord-Vietnam maken we een vierdaagse trekking rondom Bac Ha, waarbij we overnachten bij de lokale bevolking. We maken kennis met de rijke cultuur en vele tradities en legendes van de verschillende ‘montagnards’ ofwel bergvolkeren. Natuurlijk ontbreekt een bezoek aan de bekende zondagsmarkt van Bac Ha niet. Tot slot bezoeken we nog Tam Coc, ‘Halong Bay op het land’ genoemd vanwege het bijzondere karstlandschap en natuurlijk het echte Halong Bay, dat we per boot zullen verkennen. Hanoi vormt een waardig slot van deze unieke reis.

Bac Ha / Can Cau / Coc Ly

Veel reizigers vinden Bac Ha een van de meest authentieke bestemmingen in Vietnam. Dit dorpje ligt diep in de bergen, enkele uren rijden van Sapa. Van heinde en verre komen kopers en verkopers op de kleurrijke zondagmarkt af, voor de meeste reizigers is dit dan ook de hoofdattractie. In Can Cau, 20 km verderop, wordt zaterdag een iets kleinere, landelijke markt gehouden.