dag 17

14 september 2008 - Hue, Vietnam

DAG 17

Na het ontbijt gaan we met een dubbele drakenboot varen over de Perfume rivier en brengen we een bezoek aan de Thien Mu Pagode met de bijzondere 21 meter hoge Phuoc Duyen toren uit 1844, de 2 ton zware bronzen bel uit 1710 en het fraaie complex van de Dai Hung tempel. Het is een zeer mooie boottocht waar veel bedrijvigheid is. Vervolgens varen we langs het prachtige landschap rondom Hue naar de lokatie van het grafcomplex van keizer Minh Mang, de 2e keizer (1820-1840) uit de laatste Nguyen dynastie. U bezoekt het grafcomplex wat gebouwd werd tussen 1841 en 1843 en zeer bijzonder van constructie is. Na de bezichtiging gaan we met de bus terug naar Hue. De lunch is in een pergode met nonnen en eten we vegetarisch. Vanmiddag zijn we vrij om zelf de plaats Hue te verkennen. We zijn naae de kapper gegaan voor 1 euri.

DeThien Mu-pagode
De Thien Mu-pagode, ook bekend als Linh Mu (pagode van de hemelse Dame), is gebouwd op de plaats van een oude Cham-tempel. Aan de geschiedenis ervan zijn twee verwante overleveringen verbonden. In 1601 vertrok Nguyen Hoang uit Hanoi als pas benoemd gouverneur van de zuidelijke gebieden. Toen hij aankwam bij de Parfumrivier ontmoette hij een oude vrouw, die hem opdroeg met een aangestoken wierookstaafje in de hand in oostelijke richting langs de rivier te lopen en een stad te stichten op de plaats waar de wierook doofde. Hoang geloofde dat zij een afgezanten van de goden was en liet later uit dankbaarheid een pagode bouwen op de plaats waar hij haar had ontmoet.

Volgens een andere versie verscheen de witharige dame gekleed in een rode tuniek en een groene broek op een heuveltje in de vorm van een drakenkop en voorspelde zij dat een machtig heer op deze plaats een pagode zou bouwen en het land eeuwigdurende voorspoed zou brengen.
In beide gevallen zou Thien Mu in 1601 door Nguyen Hoang zijn gesticht, waarmee het meteen ook de oudste pagode van Hué is.

Thien Mu had in de jaren dertig en veertig al de naam een broeinest van boeddhistisch verzet tegen het koloniale regime te zijn, maar werd in 1963 in één klap beroemd toen een van de monniken, de eerbiedwaardige Thich Quang Duc, zichzelf in Saigon in brand stak en stierf uit protest tegen de uitwassen van het bewind van president Diem.

De monnik was naar Saigon komen rijden in zijn grijsblauwe Austin, die nu een ereplaats heeft gekregen vlak achter het hoofdgebouw, samen met een afdruk van de beroemde foto die de hele wereld schokte. Thien Mu is nog steeds een brandpunt van boeddhistisch verzet tegen alle vormen van onderdrukking en een doorn in het oog van de regering. Ondanks het turbulente verleden is de pagode een vredige plek, waar men vanaf het door schaduwrijke pijnbomen omgeven terras een weids uitzicht heeft over de Parfumrivier. Het opvallendste onderdeel van het complex, of u nu over de weg of over de rivier aankomt is de achthoekige, zeven verdiepingen tellende bakstenen stoepa. Deze is kort na 1840 gebouwd in opdracht van keizer Thieu Tri en elke verdieping vertegenwoordigt een van de incarnaties van Boeddha op aarde. De twee paviljoenen aan weerszijden ervan herbergen respectievelijk een enorme klok, gegoten in 1710, die meer dan 2000 kg weegt en tot in de stad te horen zou zijn, en een grote stèle, opgericht in 1715, waarop de geschiedenis van het boeddhisme in Hué staat beschreven. Verder landinwaarts staat de eigenlijke tempel, met daarvoor een vergulde Maitreya Boeddha

1. marie:
    15 september 2008
    Doe de groetjes aan Loes
  2. Jeanne:
    15 september 2008
    De groeten aan Loes van Sjonnie & Wendy en al onze viervoeters. Boy & Jeanne
  3. Wim en Yvonne:
    Hoi luitjes.

We zijn weer een stuk verder met de foto`s gekomen.Ze zijn echt heel mooi.Wat een prachtige reis !!!
    Geniet maar van al dat moois en denk af en toe een keer aan ons.
    Groetjes Wim en Yvonne. -xxxx-
  4. ester:
    16 september 2008
    hoi pa ma jullie zullen het wel naar je zin hebben!!!
    opa en oma waneer komen jullie nou naar huis???
    heel veel xxxx ester, ruben
    voor leo en ine
  5. Boy en roely:
    16 september 2008
    hallo el en mart weer genoten van al dat mooi "s die kapper is 1€ duurder als in bali ha ha .lieve groetjes van boy en roely en geniet maar lekker!!!