dag 16

13 september 2008 - Hue, Vietnam

DAG 16

Vanmorgen stonden we om 6.30 uur op en vertrokken 7.30 uur vertrok de bus om door te reizen naar Hue, de keizerlijke stad van Vietnam. De eerste stop was net nadat we de poort uitreden om deen begravenisstoet te filmen en foto’s te maken, van Vincent de gids kregen we tekst en uitleg. Daarna kregen we toch ook nog  een aantal bijzondere stops. We zijn een kijkje gaan nemen bij één van de grote werkplaatsen waar marmer verwerkt wordt tot prachtige sculpturen. En een tocht langs de marmergrotten de Marble Mountains. De Marble Mountains bestaan uit 5 bergtoppen. Wij zijn de Waterberg op gegaan met fraaie uitzichten. Er was een tempel aanwezig waar de Boeddha en Confusius zijn ondergebracht. In Danang zijn we het bijzondere Cham museum gaan bezoeken waar we sculpturen uit verschillende Champerioden konden bekijken. Lunch onderweg konden we voor de eerste keer zelf het menu samenstellen, en wat denken jullie 20 van 26 menen namen friet met rundsvlees (ja en zelfs echte mayonaise). In de plaats Hue zijn we de 3e World Heritage site ingegaan, t.w. de Citadel, Keizerlijke stad en Verboden Keizerlijke (Paarse) Stad. Hier werd tijdens het Tet offensief van 1968 zwaar gevochten tussen de Amerikanen en de Viet Cong strijders, waarbij eveneens veel schade werd toegebracht. Gelukkig wordt er met de steun van Unesco en vanuit Hue veel gerestaureerd