dag 18

17 september 2008 - Ha Long Bay, Vietnam

DAG 18

Vandaag zijn we om 5 uur op pad gaan. We zijn een kort bezoek aan de Truong Son militaire begraafplaats, waar de militairen begraven zijn die gesneuveld zijn op het Ho Chi Minh pad. Daarna zijn we de bijzondere Phong Nha grotten gaan bezoeken, maar tweede boot bleef te lang weg en is de gids gan zoeken waar ze bleven. Ze hadden motorpech en kwamen met een andere boot toen zijn we de meest recentelijk opgenomen World Heritage site in Vietnam gaan bezoeken. Eenmaal aangekomen bij de, zo`n 250 miljoen jaar geleden ontstane, Phong Nha grotten zijn we met bootjes en te voet de grotten gaan bezichtigen met prachtige stalagtieten, stalagmieten en andere druipsteenformaties. Een Engelse expeditie heeft de grotten in 1995 in kaart gebracht Het geheel bestaat uit duizenden meters ondergrondse doorgangen en riviergrotten. Dankzij de aangebrachte kleurverlichting zijn prachtige diepte-effecten bereikt. Na de lunch zijn we onderweg doorgereisd naar de plaats Vinh. We kwamen om 6.30 ’s avonds aan en gingen om 7.30 eten. Dit was een pittige dag van 420 km verblijven we om de lange reis van Hue naar Halong te overbruggen. De uitzichten onderweg over het fraaie Karstgebergte zijn heel bijzonder

Phong Nha-Ke Bang is een nationaal park.

Ligt in de provincie Quang Binh in Vietnam met een oppervlakte van 344 km². Het park is één van de grootste kalksteen landschappen ter wereld. Er bevinden zich enkele honderden grotten, ondergrondse rivieren en lange ondergrondse gangen met stalagmieten en stalactieten. In 2005 is in het park een nieuwe soort gekko ontdekt.

De provinciale overheid investeert in het gebied, in de hoop veel eco toeristen aan te trekken en het park één van de belangrijkste toeristische attracties van Vietnam te maken.

Dit park heeft 300 holen en grotten met totale lengte van 70 km. British en de Vietnamese wetenschappers hebben 20 km onderzocht. Er zijn vele ondergrondse rivieren, watervallen en stromen in dit park.

In 2003 is Phong Nha-Ke Bang opgenomen op de Wereld erfgoedlijst van UNESCO.[

Vinh Long is een stad in de regio Zuid-Vietnam in het land Vietnam. De stad is de hoofdstad van de gelijknamige provincie Vinh Long. In 2005 had de stad ongeveer 103.000 inwoners. De stad ligt op ongeveer 100 kilometer ten zuidwesten van Ho Chi Minhstad in de Mekong-delta.