dag 15

12 september 2008 - Hoi An, Vietnam

DAG 15

De dagochtend gaat we naar My Son, de 2e World Heritage site tijdens de reis. We moesten weer vroeg op om 6.30 uur, het is wennen maar we zitten bijna in het ritme. Iedereen is opgewekt, dus we gaan er weer voor. My Son was het voormalig religieus, cultureel centrum van het Cham Koninkrijk en was in gebruik van de 4e tot en met de 13e eeuw. Als gevolg van de bombardementen door de Amerikanen zijn vele Chamtorens zwaar beschadigd. Een bezoek aan deze bijzondere historische plaats is zeker de moeite waard. De huidige restanten van de Chamtorens liggen in een mooie vallei tussen het heuvellandschap. De lunch is op een geprepareerd schip van beton in Hoi An. Vanmiddag gaan we weer fietsen rond 16.00 uur om Hoi An nog verder te verkennen. De ochtend was zeer benauwd van de hitte.

Ook hebben we een zwembad ter beschikking waar we ook al gebruik van hebben gemaakt.

Andere van de groep gaan vanmiddag naar de kleermaker en hebben diverse kleren laten maken, maar zoals jullie wel weten hangt (volgens Martien) mijn kast helemaal vol, dus deze keer houd ik me maar in. (maar niet heus). Tenminste wel in Vietnam.

We drinken nu even koffie en dan gaan we fietsen. In ieder geval weer tot morgen.

M Sơn is een tempelcomplex in de provincie Quang Nam in Vietnam, 69 kilometer ten zuidwesten van de stad Da Nang. Tijdens de dynastie van de Champa was het een keizerlijke stad.My Son is gebouwd tussen de 4e en de 12e eeuw. Het hindoestaanse heiligdom is een groot complex, bestaande uit meer dan 79 religieuze gebouwen, onder andere tempels en torens die onderling verbonden zijn door ingewikkelde ontwerpen van rode baksteen. Het belangrijkste gebouw is de toren die gebouwd is als woonplaats voor de goden, met name Shiva. De architectuur in My Son is één van de belangrijkste toeristische attracties in de provincie Quang Nam. In 1999 is het heiligdom van My Son opgenomen op de Werelderfgoed lijst van UNESCO.

1. Riet Ligtenberg:
    13 september 2008
    hoi ellie en mart
    julie zien erg veel en mooie dingen
    wij gaan ons maar verheugen op bali
    als jullie reisverslag klaar is op de laatste dag
    hebben jullie een mooi boekwerk om te bewaren
    groetjes riet en ron