dag 13

10 september 2008 - Hoi An, Vietnam

DAG 13

Vanmorgen zijn we naar  de Centrale Hooglanden via een schitterend (bochtig) traject (250 bochten) via de Mang Den en de Vio Lac pas met prachtige uitzichten over tropisch regenwoud. Er werd gestopt bij vergezicht, voor een foto stop, tevens werd er koffie en the gemaakt. We zijn ook gestopt bij het verwerken van de rijst op een simpele manier. Ook tijdens de rit kwamen we in het gebied waar een nieuwe stad werd gebouwd, omdat er weer een stuwmeer werd aangelegd. Eerst maken ze de regeringsgebouwen, dan komen de rijken naar het gebied, en dan tenslotte komen de bewoners van Vietnam pas. Toen iedereen foto’s wilde hebben van buffels werd er gestopt bij een Mnong stam. De lunch was in de plaats Quang Ngai. We hebben een bezoek gebracht aan My Lai, de herdenkingsplaats van de slachting die de Amerikanen op 16 maart 1968 hebben aangericht onder de lokale bevolking waarbij 504 mensen om het leven zijn gekomen, en ze hebben de film van een Nederlandse documentaire vertoond. Aankomst in het hotel in Hoi An, en het diner was om 7.30 uur, wannaar de gids met een zieke naar het ziekenhuis moest gaan.

"De 11e Brigade bouwde een basiskamp in de stad Duc Pho, een klein dorpje in het zuidelijke deel van de provincie Quang Ngai. Dit was een gebied dat werd gedomineerd door de Viet Cong gedurende vele jaren voorafgaand aan 1967. Warmte voor Ho Chi Minh en zijn "heilige veroorzaken" liep diep. Zozeer zelfs, dat de enige manier om tegen de Viet Cong in de Duc Pho-Mo Duc district werd tot het afschaffen van de dorpen. Tegen de tijd dat de 11e Infanterie Brigade aangekomen in de stad van Duc Pho, werd geschat dat 70% van de woningen in de provincie zijn al vernietigd. En dit was maanden voor de massale Tet Offensief van februari, 1968 toen Noord-Vietnam van start gegaan met een landelijk gecoördineerde aanval op honderden steden en dorpen in Zuid-Vietnam . Totale vernietiging was het leger de oplossing over hoe om te gaan met een vijand die niet konden worden begrepen en vaak niet kunnen worden gezien

Morgen staan we pas om 7.30 uur op. Dus dit wordt uitslapen.

1. Coortje:
    11 september 2008
    ja ja ik de side van bali eraf gegooid dus nu is het alleen vietnam.
    dus we houden contact en we mailen regelmaig. Pas maar op dat je niet depri wordt van al die moorden.
    gr. ellie