Dag 12

9 september 2008 - Kon Tum, Vietnam

DAG 12

Vanmorgen om 7.30 uur reizen we door de Centrale Hooglanden naar de plaats Kontum waar we na aankomst naar de hangbrug over de Dakbla rivier gaat. Martien is mee gegaan maar ik kan geen 5 km lopen. Dan ga ik wel mee naar het weeshuis. Ook gaan we vanmiddag naar een weeshuis (met zeer zwaar gehandicapten kinderen) met een kleine groep. Daar gaan we kijken of we kunnen helpen, want er zou geen water en geen elektra zijn. We gaan met 10 personen, en moet eerst toestemming gevraagd worden aan de lokale overheid.Van hieruit maken ze onder begeleiding van een extra lokale gids een wandeling door de dorpen van de Bahnar groepering. Tijdens de wandeltocht zult u de bijzondere Rong huizen zien (dorps- gemeenschapshuizen). Daarna brengt u een bezoek aan de houten Etnische Kerk, en het daarachter gelegen weeshuis, waar zo’n 220 wees- en half-wees kinderen van de verschillende groeperingen uit de wijde omgeving worden opgevangen. Na de lunch is bijna iedereen vrij om zelf de omgeving te verkennen.

Kontom De meest noordelijke van de drie gemeenten op de Highland plateaus, de provinciale hoofdstad van Kon Tum is gelegen aan de oever van de rivier de Dakbla ongeveer 900km van Ho Chi Minh City en ongeveer 200 km van Gia Rai. Er zijn ook meer dan 600 etnische minderheid dorpen en gehuchten in de provincie, meestal Ba Na, XO Dang, Gie Trieng en Gia Rai.

Een aanzienlijk deel van de bevolking heeft omgebouwd tot het katholicisme. De Franse gebruikt Kon Tum als hun bestuurlijke centrum voor de centrale hooglanden en bouwde een grote gevangenis te knechten de lokale bevolking.

Zij zetten de gevangenen dwangarbeid te bouwen snelweg 19 - Onnodig te zeggen dat vele omgekomen. Een van de bekendste internationale reisgidsen heeft veel te zeggen over Kon Tum het historische gevangenis, te concluderen dat de "lokale toeristische autoriteiten hebben niet helemaal begrepen het economische potentieel van deze aspirant-oorlog museum." Had de auteurs gecontroleerd, zij " d moeten weten dat de gevangenis werd afgebroken na de oorlog en volledig herbouwd tussen 1998 en 2000 door de toeristische dienst munt te slaan uit een onbewust toeristische markt.

1. nancy:
    9 september 2008
    Hey Ouwe Kornuiten

Zo leer ik nog het een en ander...
    nou ik zie dat jullie aan het genieten zijn dus dat is mooi..
    tabee maar weer
  2. colette en jolanda:
    9 september 2008
    Beste Elleke en Martin,
    Leuk zo'n site... mis alleen nog foto's van ons.

Groetjes, Colette en Jolanda
  3. Wim en Yvonne:
    10 september 2008
    Hallo vrolijke vrienden !!
    We hebben net een groot gedeelte van de 695 !!!!!! foto`s zitten kijken.We zijn er maar mee gestopt ,anders werd het een latertje.We kijken ze nog wel verder.Zo te zien is het een mooie reis en heeft Kareltje het toch wel naar zijn zin.
    Geniet ervan, groetjes Wim en Yvonne
  4. Boy en roely:
    10 september 2008
    wat een mooie vacantie hebben jullie ik krijg er zo zin in , geniet maar
    wat een mooie site ik heb genoten van al dat moois heel veel zonnige groetjes boy en roely
  5. evert van welie:
    12 december 2009
    Beste lezers,
    Wellicht is het niet bekend dat er in Nederland een stichting is die zich richt op de weeshuizen in Kon Tum, Vietnam.
    Kijkt u maar eens op onze website: http://www.swkv.nl
    SWKV staat voor Stichting Weeskinderen Kon Tum Vietnam.
    Wij zijn op zoek naar meer bestuurleden. Op de Site kunt u ook contact opnemen met de voorzitter [email protected]
    of met de secretaris [email protected]
    M.vr.gr. evert van welie
    secretaris swkv
  6. widhi:
    2 april 2010
    Haii where are you know ... i tried to call to your mobile but no answer and also on msn please advice ....