Dag 11

8 september 2008 - Play Cu, Vietnam

DAG 11

We gaan vertrekken door de Centrale Hooglanden op weg naar de plaats Pleiku. De uitzichtenz ijn prachtig met volop koffie- en peperplantages. Zo’n 35 km buiten Pleiku op weg gaan richting de kust naar het gebied van De K’ Tu, waar we een picknicklunch gebruiken. Toen we wilden vertrekken begon het hard te regenen en hebben we maar een klein stukje kunnen zien van het dorpje. Het gebied van De K’ Tu is het gebied waar een Bahnar groepering leeft. De begeleiding van een extra lokale gids gaan we een korte bijzondere wandeling maken door een dorpje, waar nog veel traditionele gebruiken te zien zijn.

Pleiku: (Play Cu, provincie Gia Lai, 500 km ten noordwesten van Ho Chi Minh Stad)
Pleiku heeft 42.000 inwoners en wordt gedeeltelijk bewoond door etnische minderheden. De vruchtbare vulkanische bodem heeft een bloeiende agro cultuur en industrie doen ontstaan, weerspiegeld in het grote aanbod van op de markt aangeboden producten. Tegel- en keramiekindustrie zijn er in opkomst. Rond de stad liggen uitgestrekte bossen die doorlopen tot over de grens met Cambodja. Pleiku heeft een luchtverbinding met Hanoi en Ho Chi Minh Stad. Net als Buon Ma Thuot is ook Pleiku moeilijk over de weg te bereiken, en vooral in de regentijd zijn de wegen hier zo goed als onbegaanbaar, en onderweg als het weer het te toe laat naar de K´Tu gebied gaan en de Bahnar groepering bezoeken.

En een wandeling door het dorp BAKTU van de minderheidsgroepering de BAHNAR. Dit dorp bestaat uit een aantal houten paalwoningen met ruimte onder het huis voor vee, de varkens, kippen en honden. Kippen met kuikens en hanen dartelen hier nog vrolijk over de erven rond ondanks de waarschuwingen voor kippenpest. Hier wordt door ons ook geen kip en eieren gegeten.

Ze waren net met geraamte van een nieuw gemeenschapshuis bezig (soort dorpshuis) met heel veel mankracht, waarvan de meesten langs de kant een pijpje zaten te roken. Bijna aandoenlijk is het om te ervaren hoe makkelijk de mannen zich laten fotograferen, door hun karakteristiek gegroefde koppen maken wij daar dankbaar gebruik van.