dag 10

7 september 2008 - Dac Lat, Vietnam

DAG 10

Vanmorgen om 7 uur zijn we vertrokken om een reis van ruim 10 uur te gaan, natuurlijk wel enkele stops, naar het volgende reisdoel Buon Ma Thuot. We gingen de Phoenix pas op, waar we nog de gevolgen van de chemicaliën kon zien (ontbladeringsmiddel Agent Orange) die tijdens de Vietnam oorlog werden uitgestrooid. Dan gaan we in Buon Ma Thuot naar het meer Lac gaan, om het Buon Jun dorp te bezoeken. Er zijn prachtige typische huizen op palen, waar ik prachtige foto’s heb gemaakt. Tevens gebruiken we hier de picknicklunch van vandaag in dit dorp.

Daarna reizen we verder naar het hotel.

Agent Orange was de codenaam voor een ontbladeringsmiddel dat in de Vietnamoorlog veelvuldig werd ingezet. Deze codenaam sloeg op de oranje band die om de containers zat waarin de Agent Orange opgeslagen was. Hoewel Agent Orange al in 1940 voor het eerst werd geproduceerd, werd het in 1960 voor het eerst ingezet voor militaire doeleinden. Agent Orange is een mix van de chemicaliën 2,4,5-trichlorophenoxyazijnzuur (2,4,5-T), 2,4-dichlorophenoxyazijnzuur (2,4-D), cacodyliczuur en picloram. Bij de productie van 2,4,5-T ontstaat er ook dioxine. Deze chemicaliën worden dan ook nog gemixt met kerosine of diesel. Agent Orange veroorzaakt o.a. de volgende ziektes: chlooracne, de ziekte van Hodgkin, verschillende soorten kanker in de luchtwegen, prostaatkanker, disfunctioneren van het perifere zenuwstelsel. Door het gebruik van Agent Orange werden er duizenden kinderen met bijv. spina bifida (open rug) en andere misvormingen aan de ruggengraat geboren.

De bestrijding van Agent Orange:
Om de Vietnamese troepen de dekking van het delta-groen te ontnemen verspreidden de Amerikanen er met hun bommenwerpers het uiterst giftige ontbladeringsmiddel Dioxine (Agent Orange). Toch is van het gif nog maar weinig in de bodem achtergebleven door de even simpele als ingenieuze en doeltreffende methode die de Vietnamezen na de oorlog hebben toegepast. In de bodem werden op 50 cm onderlinge afstand trechtervormige dunne bamboepijpjes gestoken. Bovenlangs leidde een bamboegoot schoon water in de pijpjes en spoelde zo de grond langzaam schoon. Het giftige grondwater dat jarenlang niet gebruikt mocht worden vloeide af naar zee. Wat in de Delta groeit bevat dan ook voor zover bekend geen giftige bestanddelen en is ook voor kinderen en zwangere vrouwen ongevaarlijk.

Varende huizen:
Een opmerkelijk verschijnsel in de rivieren en kanalen van de Delta zijn de varende huizen, gebouwd op vlotten van gekoppelde olievaten. Als kinderen van de bewoners aan het stichten van een eigen gezin toe zijn wordt het vlot uitgebreid om ruimte voor een nieuwe wooneenheid te maken. De aldus ontstane varende gemeenschappen beschikken soms zelfs over eigen marktfaciliteiten. Als u er met vriendelijk optreden en geduldige overredingskracht in slaagt toestemming te krijgen een varende woning te bezichtigen zullen wooncomfort en praktische indeling u het eerst opvallen. Er zijn wooneenheden bij die ruimte aan acht personen bieden.

Buon Jun

Buon Ma Thuot: (provincie Dac Lac, 350 km ten noordoosten van Ho Chi Minh Stad)
Buon Ma Thuot heeft 75.000 inwoners en ligt op een hoogte van 450 m. Als andere hooggelegen steden is ook deze stad een verzamelpunt van etnische minderheden. Op de markten treft men dan ook vele door hen vervaardigde producten aan. Buiten de stad liggen grote koffieplantages, waarvan de koffie in Dalat wordt gebrand en verhandeld. Nabij het Thang Loi Hotel in de Me Mai straat staat het Museum van de Montagnards (de bergvolken), waar vele historische kostuums en (vaak door opgravingen weer voor de dag gekomen) voorwerpen zijn te zien. Buon Tu (provincie Dac Lac, 13 km ten oosten van Buon Ma Thuot)
Buon Tu is een dorp van de etnische minderheidsgroep Rhade. De lange gemeenschappelijke huizen staan er hoog boven de grond op palen. In de huizen woont een hele familie bij elkaar, een leefwijze die verrassende gelijkenis vertoont met de longhouses in IndonesiN. Dichtbij ligt het meer van de Dray Sap Waterval, waarin het goed vissen is. In de omgeving van het Bac Lac Meer, 20 km ten zuiden van Buon Tu, stond het vakantieverblijf van Bao Dai, de laatste keizer van Vietnam. Rond het meer worden jaarlijks olifantraces gehouden. Buon Tu is per auto via Buon Ma Thuot bereikbaar