Nyepi

6 maart 2019 - Tuban, Indonesië

Hari Nyepi Cakra of de Balinese Dag van de Stilte.

Op 7 maart 2019 is het Hari Nyepi, nieuwjaar volgens de Balinese kalender. De ochtend voor Hari Nyepi begint voor de Balinezen met het brengen van offers. Iedereen brengt op vele plaatsen offers. Een onvoorstelbare hoeveelheid voedsel wordt neergezet op allerlei plaatsen om de goden en de voorouders gunstig te stemmen. Misschien oneerbiedig, de ratten doen er later hun voordeel mee net als de mieren.

Voorafgaand aan de Hari Nyepi, de Balinese “Dag van de Stilte” worden op het eiland overal zogenaamde Ogoh-Ogoh parades gehouden. Grote poppen gemaakt van papier-maché trekken als een soort carnavalsoptocht door de straten van de desa’s.. Normaal worden de poppen na de parade verbrand op een “heilige” plaats.
Nieuwjaar stroomt de arak overvloedig. Arak wordt gemaakt van rijst of kokos. Op een dag als vandaag wordt bijna uitsluitend arak gemaakt van kokos gedronken. Het is een zeer sterke alcoholische drank.
Deze is tien maal zo goedkoop en het doel is toch vooral moed in te drinken.

Aan het eind van de middag vindt het zogenaamde “koe trekken” plaats. Hierbij wordt door de mannen gevochten om de huid van een koe, ’s ochtends gedood bij een ander ritueel. Het draait allemaal om moed en mannelijkheid. Het kan er zeer wild aan toegaan. Op zich een atypisch ritueel voor hindoes, immers koeien worden in deze religie beschouwd als heilige dieren. Een vreemde vermenging van hindoeïsme en Balinese cultuur.

Vaak ontstaan er an het eind van de dag als de “arak is in de man en de wijsheid in de kan” vechtpartijen tussen de jonge mannen van de verschillende desa’s. Zij lijken zich te gedragen als hooligans, waarschijnlijk mede een gevolg van het drinken van teveel arak.
Het “koe trekken” vraagt de nodige voorbereiding. Op het plein, feitelijk en kruising, worden matten neergelegd. De offerplaats wordt afgebakend en er worden naast de resten van de dode koe, offers neergelegd. Onderwijl trekt een eindeloze stoet van vrouwen met offergaven langs op weg naar de tempel. Ook daar vinden allerlei rituele plaats. Het “koe trekken” kan pas een aanvang nemen als alle rituelen zijn afgerond. Het is een drukte van belang. Iedereen is in afwachting.

In alle huizen worden met brandende takken, onder het maken van een hels kabaal, de boze geesten verjaagd. Ook dit ritueel vindt aan de vooravond van Hari Nyepi plaats. Iedereen is gekleed in traditionele Balinese klederdracht, voert dit ritueel uit. alles gaat op slot,  Ze zijn gesloten op Balinese oudejaarsavond.

Mart en ik Vincent deze dag verschrikkelijk, de prijzen in het restaurant van ons hotel Palmbeach zijn zeker op nyepi dag met 10% verhoogd. Dus maak even boodschapjes gedaan om op de kamer te eten. Geen tv en geen internet. Dus dan maar aan het zwembad en kaarten met de andere Nederlanders.

Op Hari Nyepi ligt het openbare leven werkelijk stil. Het is, een enkele uitzondering daargelaten, niet toegestaan zich op straat te begeven. Ook de moskeeën zwijgen. ’s Avonds moet alles duister zijn, alle lichten moeten zijn gedoofd en er mag geen lawaai worden gemaakt. In huis mogen alleen kleine lampjes worden aangestoken en de ramen moeten worden verduisterd. Hari Nyepi is elk jaar voor de buitenstaander geen leuke dag. Zelfs het internationale vliegveld is gesloten voor de buitenwereld. De bewolking is dicht, er zijn sterren noch maan te zien. Dat betekent dat het buiten “aarde” donker is. Je ziet geen hand voor ogen. Een vreemde voor mij nieuwe gewaarwording, die toch wel iets bijzonders heeft. Duisternis, nogmaals het heeft wel wat. Gisteren Bali Joe gesproken, geloven jullie echt niet in geesten of God, voor hun niet voor te stellen, maar ja de nuchteren Hollanders zijn nu eenmaal zo. Hari Nyepi een dag om nooit te vergeten!

1. Coortje:
    6 maart 2019
    Ik vond het altijd heerlijk dagje van lui lekker lezen en bezinning:):)
  2. Henk de Vries:
    6 maart 2019
    Nou jongens, dit was nog eens interessant echt iets van hun cultuur. Nog enkele dag en dan is jullie avontuur weer voorbij. Je barst al weer van de ideeën Ellie dus thuis weer genoeg te doen. Keek steeds uit naar jullie belevenissen maar tot nu toe nog maar drie in deze overwintering. Gelukkig hadden we ook via ap en messanger contact. Kijk er nasr uit jullie beiden weer in Nederland te zien en te ontvangen. Kom goed thuis.
  3. Ellie en Martien:
    Dank je oma coor
  4. Ed en Nel:
    6 maart 2019
    Mooi verhaal El, ga me niet vertellen dat het half jaar er al weer bijna op zit. Of bedoeld oma Coor enkele weken in plaats van enkele dagen.?
    In het eerste geval veilige vlucht in het tweede geniet nog van de resterende weken!👋
  5. Anny van Wanrooy-ten Have:
    6 maart 2019
    Leuk jullie verhalen te lezen. Mooi verhaal weer. Nog een fijne vakantie verder. Groetjes, Jos en Anny
  6. Lizette van Akkeren:
    18 maart 2019
    En? Hoe smaakt de arak?? De prijzen één dag gestegen met 10%....wacht maar totdat jullie weer in Nederland zijn.. hier is óók het een en ander duurder geworden....en héél wat langer dan één dag. Ik wens jullie nog een fijn verblijf en een hele goede veilige terugreis 😎 tot in Nederland kunnen we weer bijpraten 😂😘