dag 27

24 september 2008 - Ha Noi, Vietnam

Dag 27:

Vannacht was er iemand van de groep jarig (Chris van Dijk) de oudste en hij werd 77 jaar. Het was zeer gezellig en werd op zijn verjaardag gedronken, nadat hij eerst de cadeautjes in ontvangst had genomen. Om 0.00 uur zijn we met z’n allen gaan slapen. Om 3.45 werden gewekt en kwamen om 4.30 uur aan in Hanoi. Er was een probleempje een kamer tekort, maar uiteindelijk werd dit snel opgelost. We gingen om 5.30 uur naar de kamer waar we nu een verfrissing ondergaan. We wachten nu op de koffers om daarna te gaan ontbijten.

Vanmorgen gaan we in de ochtend een stadstoer met een bezoek aan het Ho Chi Minh Mausoleum (van september t/m begin december gesloten); het huis op palen waar Ome Ho geleefd heeft; Hanoi’s beroemde Eenzuilige Pagode uit 1049; de Tempel van de Literatuur (Van Mieu tempel) uit 1070 met de 82 steles weergegeven op schildpadden. De lunch gebruiken we in de oude ambachtswijk en aansluitend bezoeken we de Ngoc Son tempel in het Hoan Kiem meer. In de namiddag of avond zult u een voorstelling van het beroemde Vietnamese waterpoppentheater meemaken. Diner in Hanoi.

Ho Chi Minh (naam uitgesproken [hò ̤ t ɕ ǐm ɪ̄ɲ]) was een Vietnamees revolutionairr en staatsman, die later werd hij minister-president (1946-1955) en president (1946 -- 1969) de Democratisch Republek Vietnam (Noord-Vietnam).

Ho led the  from 1941 onward, establishing the communist-governed Democratic Republic of Vietnam in 1945 and defeating the french Union in 1954 at Dien Bien Phu. Ho brachten de Viet Minnh de onafhankelijkheid verkeer van 1941 verder, tot oprichting van de communistische-geregeld Democratische Republiek Vietnam in 1945 en waardoor de Franse Unie in 1954 bij Dien Bien Phu. He led the North Vietnamese in the Vietnam Waruntil his death; six years later, the war ended with a North Vietnamese victory, and Vietnamese unification followed. Hij leidde de Noord-Vietnamese in de oorlog in  Vietnam tot aan zijn dood, zes jaar later, de oorlog eindigde met een Noord-Vietnamese overwinning, en de Vietnamese hereniging volgde. He was named by Time Magazien  as one of the 100 most influential people of the 20th century, while the former capital of South Vietnam, Saigon, was renamed Ho Chi Minh City in his honor. Hij werd benoemd door time Magazine als een van de 100 meest invloedrijke mensen van de 20e eeuw,, terwijl de voormalige hoofdstad van Zuid-Vietnam, Saigon,werd omgedoopt in Ho Chi Minh City in zijn eer.

Ho Chi Minh Mausoleum

Ho Chi Minh was aanvankelijk Eerste Minister van Vietnam en later werd hij tot president van het land benoemd. Na zijn dood werd zijn lichaam, ondanks zijn vraag om gecremeerd te worden, gebalsemd en in het mausoleum geplaatst. Misschien een wat vreemde ervaring om zijn lichamelijk overschot te gaan bekijken, maar als een van Vietnams grootste leiders is het zeker de moeite om zijn mausoleum te bezoeken. Het bevindt zich tegenover het huis waar Ho vroeger verbleef. Hou er rekening mee dat het mausoleum wel enkel in de voormiddag te bezoeken is. Ho Chi Minh zelf wilde liever gecremeerd worden om zijn as te laten uistrooien over drie Vietnamese bergtoppen. Het mausoleum ligt vlakbij de One Pillar Pagoda.

One Pillar Pagoda

De One Pillar Pagoda is een bezienswaardigheid die je tijdens een citytrip naar Hanoi zeker moet bezocht hebben. Een groot deel van de originele tempel werd tijdens de Franse oorlog vernietigd, maar de Vietnamese regering heeft na de oorlog in 1955 de tempel laten herbouwen. De oorspronkelijke constructie werd in opdracht van de heerser Ly Thai Tong gebouwd om de lang verwachte geboorte van een erfgenaam te herdenken. Naar aanleiding van een voorspellende droom liet hij de tempel in de vorm van een lotusbloem bouwen om zo zijn geluk te vieren. De One Pillar Pagoda ligt niet ver van het Ho Chi Minh Mausoleum

Ngoc Son-Tempel

De Ngoc Son-tempel ligt op een eiland in het noordelijk deel van het Hoan Kiem Lake. De 18de-eeuwse tempel is opgedragen aan de geleerde Van Xuong, generaal Tran Hung Dao, die in de 13de eeuw de Mongolen versloeg, en La To, de patroonheilige van de artsen. Het gebouw wordt omringd met water en is heerlijk rustig gelegen, zodat je even kunt bijkomen van alle drukke straten die rond het meer liggen. Voor de tempel ligt een pleintje waarop oude mannen spirituele spellen en het Chinese schaakspel spelen. Je ziet overal souvenir- en kunstwinkeltjes. In de tempel wordt een oude schildpadlichaam bewaard, dat volgens de overlevering van een mythische schildpad uit het Hoan Kiem Lake afkomstig is. Je bereikt het eiland via de knalrode The Huc-brug, die gebouw werd in 1885. ‘The Huc’ betekent in het Vietnamees opkomende zon. Vanavond hebben we heerlijk gegeten en Chris krijgt zijn taart van het schone streven, het was geweldig en lekker.

We zijn wel met z'n allen nu op. Nog eff mijn pagina bijwerken en dan hebben we morgen vrij.

1. Riet Ligtenberg:
    25 september 2008
    ellie en mart
    goede reis naar huis en tot gauw
    groetjes riet en ron
  2. leenzuidam:
    5 oktober 2008
    Kunt mij vertellen wat het adres is van
    Heinz en Tine Lukken laatste adres wat ik weet
    Bootenlaan 6 Eindhoven Wij zijn hen uit het oog
    verloren Zijn met hen in Oostenrijk op vacantie geweest
    in1958 Wmet hen.illen graag contact
  3. Elleke:
    9 oktober 2008
    Deze Heinz en Tini komen niet uit eindhoven maar misschien kan ik het adres in eindhoven opzoeken. het is niet Bootenlaan maar Botenlaan. Dus misschien even opzoeken bij de telefoon gids
    groetjes ellie
  4. Erna:
    7 januari 2009
    Mooie foto's. Ik heb deze reis in 2007 gemaakt, met dezelfde reisleiders. Was leuk om ze weer terug te zien. Wij hebben helaas 2 tyfoons meegemaakt dus veel foto's met regenkleding en natte straten en overstromingen, maar het is een mooie herinnering.
    Dat jullie nog veel mooie reizen gaan maken.
    Groetjes Erna