Dag 5

15 oktober 2012 - Boekarest, Roemenië

Dag 5

Vanmorgen zijn we niet zo vroeg opgestaan, onze chauffeur Jan heeft een vrije dag en gaat met ons mee met de trein van Predeal naar Brasov.
We gaan hier naar de zwarte kerk.
Brasov heeft een unieke ligging aan de voet van de Karpaten in de nabijheid van een van de belangrijkste bergpassen. Het is niet helemaal duidelijk wanneer de stad precies werd gesticht. De plaats was reeds bewoond in het neolitische tijdperk. Later bouwden de Daciers (Roemenie's oorspronkelijke bevolking) er 3 burchten. Deze Roemenen bleven er wonen gedurende de volksverhuizingen en de vroege middeleeuwen. De Hongaren vielen het land binnen tussen 900 en 1000 en kort daarna daagden kolonisten op. Sommige bronnen claimen dat deze kolonisten door de Hongaarse  koning werden uitgenodigd om de streek te koloniseren en te kerstenen. Dat is slechts ten dele waar. Nog voor de Hongaarse koning kolonisten stuurde waren er reeds VLaamse, Nederlandse, Luxemburgse, Rijn- en Moezel-Duitsers, Walen en Fransen in de streek. De meest plausibele verklaring is dat deze mensen van de volkskruistocht hierheen kwamen. (1096) De grote groep Saksen die ongeveer 120 jaar later kwam absorbeerde deze eerste kolonisten, vandaar de misvatting dat de Saksen de eerste kolonisten waren.  Ook de Teutoonse ridders werden door de koning naar hier gestuurd om de streek te verdedigen tegen de invallende bevolkingsgroepen van het oosten. Ze bouwden in Transylvanie 7 burchten tussen 1210 en 1225. Dat is de periode dat de huidige stad Brasov zijn vorm kreeg. Kort daarna werd Transylvanie volledig verwoest door de Mongolen in 1241. Kort darna werden de stads- en dorpsversterkingen ernstig aangepakt en uniek is dat het kerkgebouw een verdedigings functie kreeg. De kerk werd uitgerust met extra torens, verdedigings gallerijen, muren, bastions enz. De Saksische bevolking maakte van Brasov een unieke versterkte stad en het werd een belangrijk handelscentrum tussen oost en west. De Roemenen werden in de Saksische stad niet toegelaten en bouwden hun eigen wijk, het huidige Schei district. de oude middeleeuwse stad bleef ongeveer intakt over de geschiedenis heen.

Daarna zijn we vrij in de stad Brasov.
Brașov ( [braˈʃov] (info·uitleg), Duits: Kronstadt; Hongaars: Brassó; Nederlands (historisch): Kroonstad (Zevenburgen)) is een oude middeleeuwse stad in het hart van Roemenië. De stad ligt in het zuidoosten van Transsylvanië aan de voet van de Zuidelijke Karpaten en telde in 2010 circa 276.914 inwoners.
Brașov is vooral bekend door de
monumentale gotische Zwarte Kerk. De kerk dankt deze naam aan de zwartgeblakerde buitenmuren als gevolg van een grote brand in 1689. In deze hallenkerk hangen kostbare Turkse tapijten.
Vlakbij de kerk (in het hart van Brașov) is het marktplein Piața Sfatului met in het midden het 15de-eeuwse raadhuis.
Aan de rand van het oude stadscentrum bevindt zich een stoeltjeslift naar de berg Tâmpa, die een goed uitzicht biedt over de stad.
Brașov is ook berucht voor zijn beren die hun voedsel op sommige winteravonden zoeken in vuilnisbakken in de buitenwijken van de stad.

Tegen 5 uur gaan we met het openbaar vervoer weer terug. En dan weer met de trein.
Was een hele leuke droge dag.