dag 3

31 augustus 2008 - Ho Chi Minh City, Vietnam

DAG 3

Na het ontbijt zijn we een stukje gaan varen over de Tien Giang rivier, en kwamen we o.a. langs de locatie waar de vissers de vis aan wal brengen. Vervolgens zijn we door gevaren naar het eiland van de Eenhoorn en liepen we een stukje langs de fruitplantages. Met de grote boot gingen we vervolgens door naar de Ben Tre provincie, welke bekend staat door de vele kokospalmplantages. Daarna zijn we weer overgestapt op kleinere motorboten brachten we een bezoek bij een bijenhouderei (ik was heel erg benieuwd, omdat ons Nancy zelf een imker is, en of dit anders is dan bij haar). Nu het was inderdaad anders (zie foto’s) omdat hier alles gaat volgens een natuurlijk proces. En we gingen tevens nog naar een kokosfabriekje, ik was heel benieuwd of dit het zelfde zal zijn als op Bali. Nu het was beter georganiseerd, en er was van alles om te proeven. De tocht met de kleine bootjes was geweldig, we hadden het zeker niet willen missen. Dit is een rivierengebied ten zuiden van Saigon waar 80% van alle rijst in Vietnam wordt verbouwd.

Ben Tre (Bến Tre, uitspraak: [ɓen35 cɛ33]?) is een provincie van Vietnam, gelegen in de vlakte van de Mekongrivier. Het ligt aan de Zuid-Chinese Zee en heeft 60 km kust. Het grenst aan de provincie Tien Gian in het noorden, aan Vinh Long in het westen en zuidwesten en aan Tra Vinh in het zuiden. De hoofdstad is Ben Tre-stad en ligt op 85 km van Ho Chi Minhstad

In de middag gaan we een bezoek brengen aan de bijzondere Boeddhistische Vinh trang pagode, die ligt 2 km buiten het stadje.

De Vinh Trang Pagode uit 1848 is de oudste Boeddhistische pagode in Mytho. Tijdens de Vietnam Oorlog was de pagode een schuilplaats voor guerrillastrijders van de Vietcong. In de pagode zijn afbeeldingen van monniken die zichzelf uit protest tegen het Diem-regime in brand hebben gestoken. Naast de pagode omvat het terrein een kleine, weinig opwekkende dierentuin en enkele revolutionaire en oorlogsmemoralia, waaronder een deels driedimensionaal portret van Ho Chi Minh op een altaar.
De Vinh Trang Pagoda is op no.60A Nguyen Trung Truc Street, circa 1 km ten oosten van het centrum. Bij de ingang worden fruit, pinda’s en nog veel eer verkocht. De pagode is kleurrijk en schijnt Franse, Khmer en Chinese invloeden te hebben In de pagode overal altaartjes met wierook en een groot gouden Boeddhabeeld.