dag 20

17 september 2008

DAG 20

Na het ontbijt gaan we met de bus naar het bootstation om een ca. 8 uur durende boottocht te maken in Halong Bay.

Halong Bay werd in 1994 als World Heritage site, het is alweer de 5e site die we gaan bezoeken. Recentelijk werd de baai van Halong, met een oppervlakte van 1553km² en ca. 2000 eilandjes, uitgeroepen tot een van de mooiste baaien van de wereld. We  varen door de golf van Tonkin langs de diverse eilandjes in dit gebied. Een aantal eilandjes kennen grotten met fraaie druipsteenformaties, we gaan tijdens de boottocht dan ook één van de mooiste grotten bezoeken. Gedurende de boottocht doen we het eiland Ti Top aan, alwaar president Ho Chi Minh besprekingen heeft gevoerd. We hebben er een uur e tijd om te zwemmen of de trappen naar het uitzicht punt op de top van het eiland kunt beklimmen, hier heeft u een mooi uitzicht over de omgeving. De lunch gebruiken we op de boot. Na terugkomst gaan we met de bus langs de boulevard waar ‘s avonds de avondmarkt gehouden wordt. Ook hebben zijn we naar een biertap gegaan waar het bier heeeel erg goedkoop en lekker was.  Nu hebben we nog een urtje voordat we gaan dineren.

Geschiedenis

In de baai van Ha Long heeft Vietnam diverse zeeslagen gevoerd met haar buren. Tot drie keer toe heeft het Vietnamese leger in het labyrint van waterwegen de Chinezen tegengehouden. In 1228 verhinderde Generaal Tran Hung Dao dat Mongoolse schepen de nabijgelegen rivier Bach Dang opvoeren door bij hoogwater houten stokken te plaatsen, waardoor de Mongoolse vloot zonk.

Tijdens de Vietnam oorlog werden door de Amerikaanse marine zeemijnen gelegd in verschillende waterwegen tussen de eilanden. Sommige van deze mijnen vormen nog steeds een risico.