De vierde week

14 januari 2023 - Kuta, Indonesië

Hallo allemaal, we naderen het oudjaar, dus staat ons een gezellig oud en nieuw te wachten, ons Robke (zanger) brengt de muziek te horen, het is bijna allemaal uit onze tijd. Eerste een laatste avondmaal in ons hotel, heerlijke saté, en daarna aftellen naar het nieuwe jaar. Er is volop vuurwerk in de lucht op het strand. Ook tijdens het eten. Iedereen komt langzaam binnen strompelen. De meeste eten eerst en dan een borrel er achteraan. Het feest kan beginnen. Mart weet nog van niets, onze Rob zingt net voor 12 uur het lang zal hij leven. (Nadere informatie, bleek dat het bij het nieuwjaar hoorde. Bijna niemand wist dat, Mart jarig was. Rond 1 uur was het feest afgelopen. Op nieuwjaarsdag lekker zitten puzzelen op de kamer,en iedereen gelukkig nieuwjaar wensen,  rond 6 uur naar de bamboe corner (de meeste van ons weten dat).  Heerlijk mart zijn gerecht gegeten, vis curry. Nu is er feest op bali, bijna niets open. Het is nl. Galungan-kunningan. De was weggebracht, moesten meer betalen om dat ze eigenlijk dicht zijn.

Kuningan, het Gele Feest van BalI.

Wat is Galungan?

Hari Raya Galungan is het feest waarop de overwinning van het goed op het kwaad wordt herdacht. Het Balinese Hindoeïsme sluit een absolute overwinning van één van de twee uit. Het evenwicht in de kosmos moet door dagelijkse offeringen in evenwicht gehouden worden. Elk half jaar (op de Balinese kalender) wordt de overwinning van het goede gevierd.

De voorbereidingen voor Galungan beginnen in veel Balinese dorpen al weken van te voren: er worden 'penjors' in voortuinen van huizen geplaatst. Zo'n penjor is een metershoge bamboe stok, versierd met bladeren en vruchten. Een penjor symboliseert welvaart en vruchtbaarheid. Aan de voet van de penjor wordt elke dag geofferd. Kleine offertjes, als bamboe bakjes met wat rijst, vruchten, bloemblaadjes en muntgeld.

Familiefeest

De dag na Galungan (Manis Galungan, nog steeds een feestdag) wordt gevuld met eten, familie bezoeken, offeren en bidden. Galungan is super gezellig feest, het anders heel rustige Tajen bruist van het leven er overal is muziek. Bovendien zijn er verschillende Barong dans voorstellingen: de Barong trekt van dorp naar dorp onder de begeleiding van gamelan muziek. De Barong verjaagt de kwade geesten en het hele dorp loopt uit om te kijken. Veel kinderen zijn een beetje bang voor de Barong, met name vanwege zijn onverwachte bewegingen (ze weten dat er mensen in het pak zitten, dat is het probleem dus niet). En daar kan ik me wel iets bij voorstellen!

De optocht van de Barong door het dorp

Pas wanneer de laatste delen van het (inmiddels gedroogde) varkensvlees in de magen van de dorpelingen verdwijnen, stoppen ook de vragen waar ik met Galungan geweest ben. Want ach, Balinezen, ze blijven nieuwsgierig. Toch ben ik stiekem best blij wanneer het vlees op is: na heel veel uitnodigen en heel veel porties varkensvlees kan ik overgaan op het sobere Balinese dieet van rijst met groenten en ei.

Galungan en Kuningan Bali

De festiviteiten rondom Galungan duren ruim een week. Een week na Galungan wordt de feestweek afgesloten met Kuningan. Op deze dag keren de overleden geesten en voorvaderen terug naar huis. Zij worden herdacht in huiselijke kring. Ook in de tempels vinden veel ceremonies plaats.

De versieringen voor Kuningan hebben vaak een gele kleur: het Indonesische woord 'kuning' betekent 'geel'.

1. Kitty Vanden Heuvel:
    14 januari 2023
    Hallo luitjes zo te horen hebben jullie het goed naar je zin. Lekker genieten. Fijn dat het goed met jullie gaat. Hier alles vrij rustig. Op naar betere tijden lieve groetjes van ons
  2. Henk de Vries:
    15 januari 2023
    Wat een heerlijk verhaal weer! Ik zou er spontaan zin in krijgen het met eigen ogen te zien! Maar ja jullie kennen mijn vliegangst. Geniet er van , zodat wij het via jullie verhalen een beetje mee kunnen beleven!🙏❤️🎨👌🏾
  3. Ed en Nel:
    15 januari 2023
    Bedankt Ellie voor je gezellige verhaal met de uitleg van het feest. Wij hebben dat feest nooit meegemaakt omdat wij altijd rond 20 Jan. kwamen en dan was het feest al voorbij.
    Fijn dat jullie het weer fijn hebben, ik dacht te zien dat je ook weer gemasseerd kan worden of was ze dat niet op de foto.? Nog veel plezier en de groeten aan iedereen die wij kennen! 🥰👋👋
  4. Joke:
    Nog 6 weken voor ons en dan zijn we er ook weer . Ik kan niet wachten 🤩
  5. Coortje:
    15 januari 2023
    Geniet er maar lekker van samen.
    En dan krijgen jullie met al die feesten ook nog Nyepi🤫. Rinie is ook weer op de stek zie ik.
    Ik ben geveld door de griep😤🥴🤢
    Groetjes🍀😘
  6. Alice:
    16 januari 2023
    Heel leuk om te lezen over de locale gebruiken daar en Mart nog gefeliciteerd!